Doorgaan naar hoofdcontent

Ayahuasca als therapie

Steeds vaker hoorde ik over levens veranderende ervaringen door een ayahuasca sessie. Ik ging op zoek naar wat deze alternatieve methode precies kan bieden en wat je kunt verwachten.

Ayahuasca is een liaan soort die in het amazone gebied al eeuwen word gebruikt voor hat krijgen van visionaire ideeën en het helpen met persoonlijk trauma. Een van de mooiste dingen die ik heb gehoord is dat het schizofrenie kan genezen, schizofrenie was voor deze oude stammen een bezetenheid door een kwade geest, deze werd uitgedreven door vele ayahuasca settings begeleid door een sjamaan. Een sjamaan is iemand genezen van schizofrenie en volgens deze oude stammen de enige die een echt de potentie heeft  sjamaan te zijn.

Ayahuasca heeft vele mensen hun levens in positieve zin veranderd doordat, ze tot de kern gaat van je problemen en pijn punten. De metafoor voor de ayahuasca reis is dat je diep binnenin je lichaam, de kind versie van jezelf moet bevrijden, deze is gekwetst en zit opgesloten in een kerker, de trip opent de deuren van de kerkers waarachter dit gekwetste kind zich bevind.

Na al deze dingen onderzocht te hebben en te lezen over ervaringen van anderen was ik klaar voor een ayahuasca sessie.

Vragen die je jezelf moet stellen voordat je ayahuasca gaat doen:

  • Ben je er echt klaar voor om kanten van jezelf te zien, waar je misschien heel lang voor hebt gevlucht?
  • Kun je de fysieke en mentale zwaarheid aan van een ayahuasca sessie?
  • Voelt het als een goed moment, ben je op een punt in je leven dat je hoe zwaar ook, een transformatie wil?
  • Ben ik psychische stabiel genoeg om zo'n zware sessie aan te kunnen op dit moment of, kan je beter een paar maanden of een jaar wachten?
  • Ben je klaar om jezelf tegen te komen?


Praktische zaken
Je zal moeten vasten voor de ayahuasca sessie, niet niets eten maar, grotendeels: groentesoepen, geen alcohol, geen vlees, geen kaas, geen fruit etc. Voor ongeveer een week afhankelijk, van de organisatie waar je het gaat doen.  Dit vasten is puur voor de werkende stof in ayahuasca, als je bepaald eten hebt gegeten voor je ayahuasca gaat doen. Kun je hele erge hoofdpijn krijgen en andere nare lichamelijk effecten.

Bepaalde medicaties gaan niet samen met de ayahuasca, dus dat zou je met je arts moeten checken voordat je eraan begint.

Je kunt niet zwanger zijn als je ayahuasca gaat innemen.

Het drankje is erg bitter en iedereen gaat altijd overgeven tijdens de sessie dit, hoort bij de trip. Je geeft je letterlijk en figuurlijk over aan de ervaring.


Locaties
Zoek een betrouwbare plek met goede recensies en waar je je op je veilig voelt en die bij je past. Ayahuasca kun je gewoon in Nederland doen, dit vond ik zelf erg prettig, omdat ik het fijn vind goed te kunnen communiceren met mijn begeleiders. In bijvoorbeeld Peru weet je niet zeker of er een taal barrière zal zijn.

Setting
Bijvoorbeeld: ik ben in een spirituele setting met 30 mensen en begeleiding in een sharing commune-achtige sfeer ayahuasca gaan doen maar, een ander kan bijvoorbeeld de Santo Daime Kerk, die veel formeler is weer meer aanspreken.

Zoek een plek waar jij je op je gemak voelt.


Gevaren

Er zijn zeker risico's en die zijn met name voor mensen die ayahuasca in Peru willen doen, een groot deel van het toerisme in Peru komt voor de Ayahuasca. Om een trip bij een echte sjamaan te doen, maar er zitten oplichters tussen die totaal geen sjamaan zijn en andere middelen aan hun klanten voren dan ayahuasca. Als je gaat zorg dan dat je met een reisgenootschap of organisatie bent die goede connecties hebben in Peru.  Ook is er het risico van een psychose maar dit komt zeer zelden voor. Een goede organisatie stelde veel vragen aan je over je gesteldheid voor je begint zodat je kan nagaan of jij er op dit moment stabiel genoeg voor bent.

Ervaringen
Iedere ayahuasca trip zal anders zijn en je weet totaal niet wat er precies gaat gebeuren. Je gaat dingen leren over jezelf die je totaal kunnen verbazen en je kan ook  fysieke pijn ervaren. Een vrouw bij mijn sessie kon de mentale trip niet aan omdat, die veelte visueel was en vroeg de ayahuasca of ze de trip lichamelijk kon ervaren, dit gebeurde toen ook, en ze heeft erg veel pijn moeten doorstaan tijdens de trip, maar heeft door die pijn los te kunnen laten veel rust en heling gevonden.
Ayahuasca betekent niet meteen fysieke pijn dat is voor iedereen anders maar, het gekke was dat ik tijdens mijn hele trip ik het gevoel had dat het middel een eigen bewustzijn had en naar je luisterde en je op een bepaalde manier ook behoedde. (Mama Ayahuasca)
Ik geloof er heilig in dat ayahuasca niet heftiger zal zijn voor je, dan wat jij op dat moment aankan. Voorbeeld: Ik wilde meteen naar de kern van al mijn problemen gaan en voor me zag ik een gigantische deur, een gesloten deur waar ik niet in kon, en ik dacht oké blijkbaar ben ik daar nog niet klaar voor en mijn trip ging toen een andere weg.

Na
Na de trip zag ik gigantische veranderingen in mijn leven, ook maanden later gaat je opvallen hoeveel je hebt geleerd en geheeld bent door een heftige ayahuasca sessie. Het kan je echt op heel veel manieren helpen jezelf terug te vinden en blokkades los te laten. Alleen is dit niet voor iedereen, als je niet houdt van als dingen buiten je controle zijn is het een moeilijk weg, want over veel dingen kan je controle niet hebben tijdens de trip, dit kan voor sommigen niet de manier zijn waarop ze aan zichzelf willen werken.

Belangrijk!
Ik heb zelf met mijn  borderline op een gegeven moment mijn problemen weggestopt, dit heb ik jaren gedaan en omdat ik ayahuasca ben gaan doen zijn deze problemen weer naar de voorgrond getreden, ik heb er wel meer grip op maar, het is zeker geen makkelijk pad. Ik kan op deze manier actief werken aan mijn problemen en ze zo echt loslaten maar ze zijn er wel weer. Dat zijn wel dingen die je moet overwegen voordat je een trip gaat maken. Ben ik er echt klaar voor door een zware tijd te gaan met het doel ontwikkeling en heling.


Slot
Ik heb ontzettend veel geleerd en ben heel erg veranderd na mijn trip, ik voel me positiever en kan veel beter presteren, ik heb veel rust en heling gevonden.

Veel liefde!
<3 p="">

Websites om te bezoeken voor meer info:
http://degewijdereis.nl/ayahuasca/
http://www.santodaime.nl/
http://www.vice.com/read/ayahuasca-will-make-you-cry-vomit-and-feel-amazing-918
http://www.livescience.com/54813-ayahuasca.html




Reacties

  1. Hoi,

    Dank je voor je post hierboven. Fijn te lezen dat je wèl zo’n sessie bent ondergaan, “ondanks” je borderline..(bij wie ben jij geweest?)

    Ik ben sinds enige tijd “onderzoekende” of een ayahuasca-sessiebceremonie wat voor mij zou zijn. Menig (serieuze) youtubedocumentaires, vlogjes en internetinfo verder..(ik denk al jaaaren aan een ayahuasca ceremonies willen doen)..maar durfde niet, agv mijn diagnosestelling 20 jaar geleden..)

    (Ik ben ooit gediagnosticeerd met “kenmerken van” borderline (en nog twee andere clusterpersoonlijkheids”stoornissen”..), maar vindt mijzelf geen klassieke borderliner. Zelfs na 25 jaar met dezelfde trouwe vrienden omgaan..(die de extreme kenmerken niet herkennen in mij), voel ik mij geen “heavy borderliner..(eerder iemand met co-dependency-issues en angststoornissen)

    Nou heb ik een vraagje: op menig website van ayahuasca-sessie facilitators, zie ik, dat men liever géén mensen hebben met een “stempeltje” borderline op hun hoofd. Nu ben ik onlangs bij de ggz langsgeweest, om weer es “hulp” te vragen (na 9 jaar zonder hulpverlening meer gehad te hebben, ook geen “nazorg”) en wordt ik na een 3e intakegesprek (met een andere peut) totally verrast met het vermoeden van de peut..dat ik wel es “verkeerd” gediagnosticeerd geweest kon zijn de afgelopen 20 jaar..

    Ik voelde me zowel verbaasd als erges wel opgelucht..dattik mezelf daardoor al die jaren (onnodig) waardeloos en onbehandelbaar heb bezien (in de zin, dat ik té eigenzinnig ben om bepaalde zaken constructief toe weten te passen uit de genoten therapiesessies, zodat ik mijn leven weer “vorm weet te geven”..(zit al 25 jaar in arbeidsongeschiktheidspositie)

    Ik kamp met veel (existentiele) angsten, sociale angsten, binding&verlatingsangsten , heb (zelf) ontdekt dat ik een verstoorde hechtingsstijl ontwikkeld heb, (lichte) co-dependency issues heb.. en flink wat tegenslagen, vertrouwensbreuken en traumatische levenservaringen meesleep.. (waardoor ik me wel voorstellen kan.. dat ik daarom wat van die “stempeltjes” op mijn hoofd heb gekregen.. (die me nu tegen zullen werken bij mezelf aanmelden bij zo’n ayahuasca-retraiteoord).. als ik dus wèl zo’n “helende ayahuascareis” wil maken..

    Hoe heb jij wèl die sessie mogen aangaan?

    (Ik ben nog in afwachting van een nieuwe ggz-herdiagnosetest (volgens dsmV natuurlijk).. moet ik dáár op wachten..of zou ik “gewoon” in Open Dialoog met de ayaguasca-facilitators moeten gaan hierover?

    Ik heb veel tijd en kritisch rondgekeken op internet voor een ayahuasca-locatie in mijn regio (blijkt er eentje in Hilversum te zitten.. ben je daarmee bekend?)

    Welke locatie heb jij gekozen?

    Dank voor een reactie..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties

    1. Hallo,
      Dankje voor je bericht. Ik ga je vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden:

      Ik heb mijn sessies gehad bij de organisatie "de gewijde reis" . Onder mijn blog-post heb ik een link naar hun website gezet. Ik ben geen ayahuasca begeleider dus vind ht moeilijk te zeggen of je wel of niet kan gaan. Wel zou je de organisaties kunnen berichten met je verhaal en kijken hoe zij daar tegenover staan. Dus ga zeker de dialoog aan.
      Ik heb zelf geen nare bijwerkingen ervaren van het hebben van borderline en de ceremonie, maar zat wel in een iets rustigere periode in mijn leven. Het ging redelijk stabiel in de zin van, de moodswings en narigheid waren er nog, maar ik had er een soort manier voor gevonden om rustig onder te blijven en vooral me niet te erg op mezelf te focusen. Dat zorgde ervoor dat ik het gevoel had er mentaal klaar voor te zijn.

      Het was wel erg spannend, maar van tervoren had ik veel vertrouwen in de organisatie en begeleiding. Als je heel verdrietig bent of boos of welke emotie dan ook voelt is de begeleiding erbij om je te troosten of te omarmen tenzij je dat niet prettig vindt, dan laten ze je weer even, het voelde heel vrij en prettig, ik voelde me vooral niet beoordeeld of benadeeld.

      Als ik zo lees zie ik een dapper persoon die ondanks alle elende nog steeds op zoek is naar iets om mee vooruitg te kunnen gaan. Het klinkt heel heftig allemaal en vreemd om er na zoveel jaar achter te komen dat iets waar je je mee geidentificeerd hebt misschien iets naders kan zijn!
      De angsten die je beschrijft zijn dingen waar je met ayahuasca zeker veel vooruitgang mee kan boeken. Ik ga dit weekend op mijn derde reis en ben ontsettend opgeknapt ervan, het daagt echt de dieperliggende oorzaken van je angsten en trauma's uit waardoor je deze kan oplossen voor jezelf.
      Ik denk dat je er heel veel aan kunt hebben en als je twijfels hebt over je psychologische diagnoses zou ik dat gewoon even vragen aan ze. Ik durf zelf niet, zomaar te zeggen ga het doen.
      Als blijkt dat je diagnose geen enkel probleem is, zou ik er absoluut voor gaan. Het kan zoveel voor je veranderen. Soms nog maanden erna kom je erachter hoeveel heling er is geweest en welke destructieve oude patronen je vanaf bent.

      "Ik voelde me zowel verbaasd als erges wel opgelucht..dattik mezelf daardoor al die jaren (onnodig) waardeloos en onbehandelbaar heb bezien"
      - Ik denk juist dat: hoe moeilijker je het hebt, hoe meer een therapeut er een uitdaging in kan zien om zelf te groeien. (Ik heb zelf ook weleens ruzie gehad met Psychologen, die me naar mijn mening me verkeerd behandelden. Zoals het eerste intake letterlijk vragen: of mijn vader me verkracht heeft. )
      Dat ligt denk ik niet perse aan dat wij te onhandelbaar zijn, maar soms ook aan de expertise van de therapeut/psycholoog.
      Hoe heb jij wèl die sessie mogen aangaan?
      Als ik heel eerlijk ben zeg ik wel dat ik de eerste keer niet heb aangegeven wat mijn label is. Ik heb mijn klachten beschreven zonder dat label te vermelden. Dus in principe heb ik al mijn Borderline klachten vermeldt maar zonder het woord.
      Verder kijken ze uiteraard ook hoe je je op dit moment van je leven voelt of je er op dit moment klaar voor bent. Ook mensen zonder diagnose zijn soms niet klaar voor de ceremonie.

      Welke locatie heb jij gekozen?
      Bij de gewijde reis hebben ze verschillende locaties:
      1 in Zaandam en 1 in Drenthe.
      Ik ben twee keer in Zaandam geweest en ga volgend weekend voor het eerst naar de locatie in Drenthe.

      Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb en als je kiest te gaan laat het weten!
      Supertof dat je het overweegt!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Idealiseren en Devalueren

Deze twee vormen van over mensen denken houden elkaar in stand. Als je constant iemand idealiseert gaat die persoon op den duur tegen vallen. De persoon gaat tegen je verwachtingen in. Je kan bijvoorbeeld al verwachtten van iemand dat hij/zij je altijd aankijkt als je tegen die persoon praat. Als die persoon die je aardig vind voor bijvoorbeeld die reden dat een paar keer niet doet, kan je complete belevingswereld omdraaien van extreem positief over die persoon naar extreem negatief over die persoon, er zit niet echt een optie tussen. Zeker als je een soort diepgaande inleving van de ander verwacht, je verwacht misschien dat die persoon je aankijkt zodat je weet dat je bestaat, en verwacht dat die persoon dit weet en er rekening mee houdt. Maar waarschijnlijk weet die persoon niet dat dat speelt tenzij je het hem/haar verteld. Wat natuurlijk jammer is maar wel begrijpelijk. Dit kenmerk van Borderline maakt het extreem moeilijk om stabiel contacten met anderen te hebben. Natuurlijk re

Ontkenning

Het is best een tijd geleden dat ik een blog schreef. De rede daarvoor is ontkenning. Jaren na mijn diagnose is het nog steeds moeilijk te bevatten, dat ik Borderline heb. Op moment dat het wat beter gaat denk ik: "Misschien heb ik wel geen Borderline" "Misschien was ik gewoon jong en in de war". Helaas is dat niet waar. Je kunt niet genezen van Borderline. Je kunt er wel mee om leren gaan en de symptomen zullen na verloop van tijd minder worden. Je zal toch echt moeten accepteren  dat je Borderline hebt, hoe moeilijk het ook is. Je kan heel lang in ontkenning blijven zoals ik, maar niet wegrennen is het beste dat je kunt doen. Hoe kan je zoiets dan accepteren? Het enige dat wat rust kan scheppen is het trainen van je zelfvertrouwen en trouw naar jezelf toe. Probeer je grenzen te bewaken en let erop dat mensen er niet overheen gaan. Doe niets dat je niet wilt doen. Als bijvoorbeeld een gunst van iemand een naar gevoel creëert, is dit een teken dat je het nie